IJzel en camper...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden

IJzel en camper...



Bericht door Anneke F »

We zijn weer heelhuids thuis van een week Harrachov.
Prachtig winterweer en veel sneeuw.
Maar aan alles zit ook een keerzijde. Jaap haalde iedere dag de verse sneeuw van het dak van de camper. Maar toen het een nacht ijzelde hadden we een probleem, want het bleef behoorlijk vriezen en dus wilde de ijzel er niet af (ongeveer 2 cm).
We zijn toch zaterdag weggegaan en steeds stoppen om te kijken of het los ging zitten. Steeds een klein beetje, maar pas in Groningen, waar het niet vroor, konden we het dak schoonmaken.
Wij vinden/vonden dit gevaarlijk voor ons en andere weggebruikers.
Maar wat te doen ..................wie................
Vanmorgen bleek dat er zelf nog een stukje onder het zonnepaneel zat.
Henk
Berichten: 433
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:



Bericht door Henk »

Ik ben erg veel onderweg maar ik heb in de winter nog nooit een vrachtwagen chauffeur het ijs van de huif zien halen,inderdaad als je er vlak achter rijd dan vliegt er wel eens een flink stuk af,maar over schade en ongelukken van dit fenomeen heb ik nog nooit gehoord.

groeten Henk
Antje
Berichten: 5782
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 16:00
Locatie: Noord-Holland



Bericht door Antje »

Hoi,
Nee ik weet ook niet van ongelukken. Maar ik heb een keer heel veel ijsschotsen van een vracht(zeilen)wagen af zien komen, hij nam de bocht en als spietsen gleden ze van de zeilen af op het fietspad. Ik dacht nog 'gelukkig fiets daar niemand', dus het kan wel!!
Gr. Anneke. :shock:
concorde
Berichten: 538
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:14
Locatie: Heemskerk/Altea



Bericht door concorde »

als vrachtwagenchauffeur ben ik verplicht om mijn trailer ijsvrij te maken. Je kunt er een dikke boete voor krijgen en je bent volledig aansprakelijk voor de gevolgen. Voor een camper zou ik het niet weten.

Groetjes Nico
Arnold Smeets
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 18:06
Locatie: Hoevelaken

ijsvrij maken



Bericht door Arnold Smeets »

Als camperchauffeur ben je dat ook verplicht, staat niet met zoveel woorden in een speciaal artikel, zit meer opgesloten in een algemeen artikel. Hieronder valt vrij veel, o.a. ook het goed ijsvrij maken van je ruiten, rondom! Ook het goed ijsvrij maken van je spiegels valt er onder, net als motorkappen, kofferdeksels, kortom: de hele auto. Er mag geen enkel gevaar voor willekeurig welke andere weggebruiker kunnen ontstaan.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt.......

Groet,

Arnold :D
MB508D: olie, koelvloeistof, diesel in orde? Eindeloos genieten!
anne kef

Re: ijsvrij maken



Bericht door anne kef »

Arnold Smeets schreef:Als camperchauffeur ben je dat ook verplicht, staat niet met zoveel woorden in een speciaal artikel, zit meer opgesloten in een algemeen artikel. Hieronder valt vrij veel, o.a. ook het goed ijsvrij maken van je ruiten, rondom! Ook het goed ijsvrij maken van je spiegels valt er onder, net als motorkappen, kofferdeksels, kortom: de hele auto. Er mag geen enkel gevaar voor willekeurig welke andere weggebruiker kunnen ontstaan.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt.......

Groet,

Arnold :D
Dat was juist het probleem: wij voelden ons erg verantwoordelijk, maar hoe we het dak ijsvrij moesten krijgen???????? Daarom stopten we ook steeds om te kijken of er weer een gedeelte af wilde.
De rest prima. Ramen, spiegels e.d.
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ijsvrij maken



Bericht door Ewout »

anne kef schreef:Dat was juist het probleem: wij voelden ons erg verantwoordelijk, maar hoe we het dak ijsvrij moesten krijgen???????? Daarom stopten we ook steeds om te kijken of er weer een gedeelte af wilde.
De rest prima. Ramen, spiegels e.d.
Da's het probleem met die fantastisch geïsoleerde camperwanden, de binnenwarmte komt niet meer aan de buitenwand en blijft koud genoeg om ijs op te blijven zitten... Elk voordeel hep z'n nadeel...
Afbeelding
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Het is er inderdaad moeilijk van af te krijgen Maar gaat een stuk eis "vliegen" en veroorzaak je schade dan ben je inderdaad volledig aansprakelijk. Ik heb het zelf al eens als gedupeerde ondervonden. Een plaat ijs ging door mijn koplamp en grill.
gast



Bericht door gast »

Hallo Anneke,

Wij hebben een goede terugreis gehad vanuit Harrachov. Dat was een goede keuze de grensovergang bij Varnsdorff. We waren er binnen een paar minuten doorheen. Ik denk dat wij hetzelfde probleem als jullie hadden met de ijzel op het dak maar daar hebben wij nooit bij stilgestaan. Volgend jaar gaan we weer.

Groetjes Peter, Sonja en de kids
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen



Bericht door Peter A7 »

Ijs dat van het dak van een vrachtwagen komt kan wel degelijk een hoop schade veroorzaken. Ik spreek uit ervaring.

Enkele jaren terug reed ik op de snelweg schuin achter een vrachtwagen en plots kwam daar gelijk een hele berg af. Resultaat: de voorruit alsook de ganse voorzijde van m'n auto zaten onder een onvoorstelbare hoop putjes. En ik kan jullie verzekeren dat het erg schrikken is. Het is een ongelofelijke klap.
De ruit is zelfs vervangen geweest, het was niet aan te zien.

Natuurlijk is de hoeveelheid ijs op zo'n dak aanzienlijk groter dan op een camper. Maar ik begrijp 100% je bezorgdheid.
Het is natuurlijk wel goed om een onderscheid te maken tussen een pak sneeuw en puur ijs. Maar dat is niet altijd eenvoudig.

Nog veel plezier met krabben :lol:
Beste groeten,

Peter :)
Henk
Berichten: 433
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:



Bericht door Henk »

En dan een oplossing,een plastic laag[gamma] en dan een paar scheppen sneeuw?

groeten Henk
Germ Wentink
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:19
Locatie: Wenum Wiesel



Bericht door Germ Wentink »

Ik heb vorige week toen het sneeuwde het dak van de MPV niet schoongemaakt :oops: Werd aangehouden en het koste 40 Euro boete en ik moest ter stond de boel schoonvegen :twisted: Achteraf gezien best terecht maar ja 40 Euro had voor mij ook weer niet gehoeven. Bij deze dan maar weer een waarschuwing er wordt wel serieus opgelet door de vrienden van de wet.
Germ Wentink
Afbeelding
Lid commissie Techniek Camper Club Nederland
Anne Kef

boete en vegen



Bericht door Anne Kef »

Germ Wentink schreef:Ik heb vorige week toen het sneeuwde het dak van de MPV niet schoongemaakt :oops: Werd aangehouden en het koste 40 Euro boete en ik moest ter stond de boel schoonvegen :twisted: Achteraf gezien best terecht maar ja 40 Euro had voor mij ook weer niet gehoeven. Bij deze dan maar weer een waarschuwing er wordt wel serieus opgelet door de vrienden van de wet.
Jammer Germ, maar wij konden niet vegen. Het was gewoon één dikke laag ijzel. De losse sneeuw hadden we wel van het dak gehaald.
En naarmate de temperatuur steeg steeds ook een stukje ijs.
Vanmiddag reden we nog achter een vrachtauto met dekkleed en daar vlogen de stukken ook nog af.

De oplossing..........thuisblijven of hopen dat er geen ijzel valt.
Nu op naar het voorjaar............. 8)
kosmopoliet
Berichten: 168
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 21:27
Locatie: Wervershoof
Contacteer:

ijzel



Bericht door kosmopoliet »

Zout strooien is mogelijk een oplossing,alhoewel je voor een flinke ijslaag wel een paar kilotjes nodig hebt.Maar je krijgt het er absoluut vanaf.
Chiel.
Doe veel dingen met mate maar geniet volop.
Mijn reisverslagen staan op www.chieldegraaf.nl
Plaats reactie